zondag 1 maart 2015

Stagiair Lot

Vandaag is het zondag 1 maart, de dag waarop ik officieel met mijn stage ben begonnen. Hoe was deze eerste dag, zult u zich afvragen. Dat ga ik zo vertellen; eerst lijkt wat informatie over deze nieuwe stagiaire wel op zijn plaats. Ik ben Lot Fakkeldij, een studente Oudheidkunde aan de Vrije Universiteit. Mijn opleiding zegt het al: Ik ben dol op het verre verleden en alles wat daarom heen hangt, wat dat betreft is de ArcheoHotspot een ideale stageplaats. Wie wil dat nou niet: in het mooiste museum van Amsterdam werken, omringd door voorwerpen van lang geleden en door personen die dit net zo interessant vinden als ik! Als ik aan iemand vertel dat ik Oudheidkunde studeer krijg ik vaak een verbaasde blik toegeworpen: 'Dat is toch iets van heel erg lang geleden?' Ik begrijp heel goed dat het voor mensen als een ver-van-mijn-bed-show klinkt, maar dit wil ik veranderen en daar kan de ArcheoHotspot mij goed bij helpen. Op deze manier kunnen de bezoekers ontdekken dat het verleden toch dichterbij is dan zij denken. Dit heb ik ook gemerkt tijdens mijn eerste stagedag. Op deze mooie zondag kwamen veel bezoekers een kijkje nemen in de ArcheoHotspot. Naast mij stonden drie vrijwilligers die al deze geïnteresseerden maar al te graag iets wilden vertellen over wat er in deze ruimte gebeurt. De bezoekers werden stuk voor stuk enthousiast toen ze hoorden dat ze de vrijwilligers mochten helpen met het analyseren van de beerput die is opgegraven naast de Ons Lieve Heer op Solder. En dit is precies wat ik bedoel met het ontdekken dat het verleden dichterbij is dan je denkt: als bezoeker zie je met eigen ogen dat een Amsterdammer uit 1670 bijvoorbeeld erg hield van het eten van druiven of walnoten. De archeologie wordt voor de gemiddelde bezoeker tastbaarder en dit was heel leuk om te merken.

Mijn taak in de ArcheoHotspot is ten eerste een aanspreekpunt zijn voor de vrijwilligers. Zij besteden hun vrije tijd aan het toegankelijker maken van de archeologie, maar moeten dit wel naar hun zin kunnen uitvoeren. Ik help hen waar nodig en daarnaast ben ik een assistente van de gedreven Marloes. Omdat het project veel aandacht nodig heeft is het fijn als wat taken aan mij overgelaten kunnen worden en deze zal ik met heel veel plezier gaan uitvoeren!

Kortom: als je als vrijwilliger of bezoeker vragen voor mij hebt, schroom dan niet om op mij af te stappen in de ArcheoHotspot. Je kunt mij daar vinden op de dinsdagen, donderdagen en een dag in het weekend.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten