donderdag 2 april 2015

Anderhalve week kennis maken met het Allard Pierson!

Ik heb voor mijn voorbereidende stage anderhalve week mee gelopen in het Allard Pierson museum in Amsterdam. Ik was natuurlijk een beetje zenuwachtig op mijn eerste dag, maar zodra ik het museum binnenwandelde en kennis maakte met de eerste werknemers van het museum, waren de zenuwen gelijk weg. Ik werd aan alle werknemers voorgesteld en het viel me heel erg op dat iedereen erg vriendelijk was en direct veel belangstelling toonde in mij. Het museum is een plek waar ik mij gelijk thuis voelde.

Ik heb elke dag allemaal andere klussen gedaan, van oude Griekse granaten verplaatsen naar het helpen met het opzetten van een expositie. De variatie in alle klussen maakte elke dag weer uniek en dat beviel mij heel erg. Ook heb ik een paar dagen meegeholpen in de Archeohospots. Dit is een plek waar alle resten van een beerput worden gesorteerd en onderzocht. Het was leuk om hierbij te helpen. Ik werd gelijk in het diepe gegooid en moest het publiek betrekken bij de werkzaamheden in het Lab. Het was erg leuk om een ‘verhaal’ over te brengen op de bezoekers en deze kennis te laten maken met de wereld van archeologie.
 
Verder heb ik op vrijdag 27 maart mogen helpen met de ‘Opendag voor kunstscholen’, hier moest ik verkleed als een Egyptenaar. Iedereen kreeg een voorwerp of object waar die wat over moest vertellen en verschillende rondleidingen moest geven. Dit was natuurlijk een unieke ervaring om mee te mogen maken!
Elke woensdag was er een lunch waarbij alle werknemers bij elkaar kwamen en lekker een broodje gingen eten. Dit was altijd een gezellig moment. Iedereen was even bij elkaar en je kon heel erg zien dat iedereen het gewoon met elkaar kon vinden. De gesprekken liepen heel makkelijk en ik werd er ook bij betrokken. Erg leuk om te zien.
Deze anderhalve week is ontzettend snel voorbij gegaan en ik vind het heel erg jammer dat het al weer afgelopen is. Ik zou graag in contact blijven met het museum en alle werknemers en wil graag in de vakanties vrijwilligers werk doen. Dus als het museum mij nodig heeft in de vakanties mogen ze me gerust bellen. Dit was een ervaring die ik nooit zal vergeten.

Rutger van der Horst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten