donderdag 25 juni 2015

Poep van vroeger; voer voor archeologen.



Door Len Janssens, Gastvrouw ArcheoHotspot 's-Hertogenbosch

Vandaag, 24 juni, was er van alles te doen in Het Groot Tuighuis, ArcheoHotspot te ’s-Hertogenbosch. Een themamiddag onder het motto: “poep van vroeger”. Het had allemaal te maken met beerputten en wat daar zoal in te vinden is. 

Er stond buiten, achter het pand, een complete was- en zeefinstallatie met daarnaast een enorme bigbag, vol met beerputmateriaal. Stadsarcheoloog, Ronald van Genabeek, had het druk om het publiek uit te leggen wat er allemaal aan leuke vondsten uit de prut naar boven kwam. Aan het eind van de dag hield hij ook een leuke lezing over beerputten die in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch opgegraven zijn. 

En zelf had ik het de hele middag druk met het rondleiden van bezoekers in de centrale ruimte waar duizenden archeologische vondsten staan uitgestald in metershoge kasten. Daar valt uiteraard heel veel over te vertellen! 

Ik nam ze ook mee ons lab in, om ze te laten zien hoe aardewerkscherven worden gepuzzeld, gelijmd en gerestaureerd. Op maandag- en dinsdagochtend is dat mijn vaste stek waar ik, als vrijwilliger samen met enkele beregezellige collega’s, beerputresidu uitzoek.

 De bezoekers bleven binnendruppelen, dus ik heb me de hele middag bijkans de blaren op de tong gepraat. Het viel me op dat de bezoekers echt geïnteresseerd waren en veel vragen stelden. Heel veel enthousiaste reacties en ook mensen die aangaven zeker nog eens terug te zullen komen. Dat maakt mijn werk als rondleider/gastvrouw natuurlijk geweldig leuk, daar doe je het voor!
 
Wat mij betreft was deze eerste themamiddag in het kader van ArcheoHotspot zeker geslaagd. Voor herhaling vatbaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten