vrijdag 8 januari 2016

Mijn stage bij ArcheoHotspots

Hallo iedereen!

Ik ben Louise, 23 jaar, en studente Archeologie aan de Universiteit Leiden. In het kader van een Maatschappelijk Stage ben ik afgelopen oktober begonnen bij ArcheoHotspots. Het Maatschappelijk Stage heeft als doel om naast ervaring op te doen op het archeologische veld, ook ervaring te krijgen met de terugkoppeling van archeologie op de samenleving. Daar is ArcheoHotspots dus perfect voor! De samenwerking die wordt aangegaan tussen verschillende belanghebbenden van archeologie spreekt me erg aan en vind ik ontzettend belangrijk. Uiteindelijk gaat het erom dat er meer draagvlak komt voor archeologie, en dat moet je samen doen! Ik vind dat ArcheoHotspots hier grote stappen in zet!

louise.jpgMijn taak bij ArcheoHotspots is om de verschillende ArcheoHotspots te evalueren. Dit heeft als doel om te achterhalen of alles goed gaat met het project en wat er eventueel beter kan. In eerste instantie gaat het om de ervaring van de vrijwilligers en medewerkers, maar ook om de bezoekers. Voor de evaluatie heb ik enquêtes voor de vrijwilligers en de bezoekers gemaakt en interviewvragen voor de hoofdvrijwilligers en medewerkers geformuleerd. In ArcheoHotspot Amsterdam vond al in februari 2015 een eerste evaluatie plaats, door middel van een enquête voor de vrijwilligers. Deze kon ik dus goed gebruiken voor de nieuwe enquête, waarbij het mijn doel was om deze zoveel mogelijk hetzelfde te laten, zodat er vergelijking mogelijk is tussen de resultaten. Omdat er in Amsterdam dus al een enquête is geweest, houdt de tweede evaluatie van de vrijwilligers ook interviews in.

Ik merk dat ik erg veel leer van deze stage; mijn communicatie skills zijn zeker verbeterd! Het is erg leuk om met veel verschillende mensen in aanraking te komen. Ik krijg met deze stage ook een goed beeld van de verschillende belanghebbenden en stakeholders van archeologie, en hoe je hiermee het beste kunt communiceren. Hoe kun je dit beter leren dan in de praktijk?! Het is ook erg leuk en leerzaam om ervaring op te doen met het maken van enquêtes, het houden van interviews en het verwerken van de resultaten van deze onderzoeksmethoden.

Ik zit nu alweer in de laatste maand van mijn stage; de studie gaat immers gewoon door en wordt weer een stuk drukker vanaf februari! Deze maand hou ik me dus echt bezig met het afnemen van de interviews, alle voorbereidingen zijn inmiddels getroffen. In februari ga ik tussen de studie door alle gegevens verwerken en uitwerken in een evaluatieverslag. Na wat aanvankelijke communicatie problemen is alles gelukkig helemaal goed gekomen, en over het algemeen heb ik veel plezier met mijn stage. ArcheoHotspots is een ontzettend leuk project, waar we naar mijn idee veel behoefte aan hebben vanuit de maatschappij!

Groetjes,
Louise

Geen opmerkingen:

Een reactie posten