Posts tonen met het label Brabant. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Brabant. Alle posts tonen

woensdag 14 oktober 2015

Succesvol startweekend ArcheoHotspot Eindhoven

Theo van der Vleuten en Marloes van der Sommen

Op vrijdag 9 oktober was de opening van ArcheoHotspot Eindhoven. We hadden het weer enorm mee en de sfeer zat er goed in! Met een prachtig programma waarbij we uitleg kregen van Tonnie van de Rijdt (voorzitster AWN-vereniging van vrijwilligers in de archeology) over het belang van een ArcheoHotspot en het belang van samenwerken, een Live verbinding met de ArcheoHotspot in Amsterdam, waarbij de directeur van het Allard Pierson Museum (Wim Hupperetz) iets uitlegde over de gang van zaken in Amsterdam, de openingshandeling door de wethouder en de prachtige vragen over objecten aan Nico en Theo, de archeologen van dienst in Eindhoven en Helmond, was het feestelijke gevoel helemaal complete. Alles werd prachtig aan elkaar gepraat door spreekstalmeester Peter Termeer.
Natuurlijk was er ook een hapje en een drankje, helemaal duurzaam en archeologisch verantwoord (Wat je vandaag in de grond stopt, is morgen archeologie... dus aardappelen zijn archeologie)!


Zaterdag 10 oktober was het Vondstendag voor iedereen die iets gevonden had en dat wilde laten zien. We zeggen bewust niet taxeren; we zijn geen Kunst en Kitsch. Altijd loopt er dan wel iemand binnen die toch iets bijzonders heeft. Zo kwam er een oudere inwoner van Eindhoven binnen en toonde ons een sestertius die zijn opa had gevonden in de tuin. Plaats was heel duidelijk omschreven. Uitzonderlijk? Voor Eindhoven wel! Zoveel hebben we ze niet gevonden. Welke het is wordt nog onderzocht, maar het was een bijzonder gave munt.  Wordt nog vervolgd .....

Een heel geslaagd openingsweekend dus en Eindhoven blijft van zich laten horen , hou de agenda op de website in de gaten!

maandag 5 oktober 2015

VRIJDAG 9 OKTOBER OPENING ARCHEOHOTSPOT EINDHOVEN

Door vrijwilliger Theo van der Vleuten

De opening van onze HotSpot nadert met rasse schreden. De warboel aan ideeën, sommigen nog briljanter als de andere, zijn uitgefilterd en er is een definitieve keuze gemaakt voor de opening. Zoals je de laatste tijd vaker hoort, speelt geld ook hier een belangrijke rol. De parachutist met de sleutel is geschrapt evenals de reënactmant van Pax Romana. Nee, de opening wordt heel eenvoudig, maar stijlvol en meteen zakelijk, maar dat zullen de aanwezigen zeker merken!




 Het hele terrein van de oude gasfabriek heeft een prachtige uitstraling, geen gelikte bebouwingen, zoals gecreëerd is bij de oude Philipsfabrieken in Strijp, maar een beetje rommelig, een beetje gezellig, lekker ongedwongen en we hopen dat dat zo blijft!
We zijn intussen hard bezig om de opening voor te bereiden. Een van de grootste problemen hierbij is de toegankelijkheid van het gebouw. Het gehele terrein is nog omgeven door een afschrikwekkend wit hekwerk. De bewegwijzering is daarom een belangrijk item. We mogen geen muren beschadigen, dus bordjes tegen de muren schroeven mag niet en bovendien zal het hekwerk eerdaags (mogelijk dit jaar nog) (of de eerste helft van volgend jaar) weggehaald gaan worden en dan moeten de bordjes weer worden verhangen. Dat wil dus nu zeggen; vastbinden met trekbandjes.

                                               



ArcheoHotSpot Gidsen
Onze ArcheoHotSpot is vier dagen per week geopend. Een werkgroep werkt op dit moment om gidsen voor deze dagen rond te krijgen. We beschikken op dit moment over een lijst van 20 vrijwilligers die zich willen inzetten hiervoor. Uitgaande van een shift van 4 uur, komen we aan 2 gidsen per dag en dus 16 gidsen in de twee weken. Dus; eenmaal in de twee weken een voormiddag of een namiddag, en een aantal reserves.
Aanstaande maandag komen we allemaal bijeen voor onze eerste vergadering. Opzet, contractgidsen en vrijwilligers, de opleiding, kennisverrijking, vergoedingen en tijdschema’s vormen dan het onderwerp.
Om met Pim Fortuyn te spreken:  We hebben er zin an!

Schoolbezoeken
 
Intussen blijven onze gewone activiteiten ook doorgaan.
Vrijdag hebben we een school in Sint Oedenrode onveilig gemaakt met ons mammoet been. Altijd weer spannend om zo’n groep kinderen te ontvangen en te zien hoe ze reageren. “Jullie kennen allemaal de film over de mammoet?  Ja?? Daar gaan we dan….. 1, .. 2, .. 3,  “”ICE AGE”, uit 30 kelen! “En wat eten die mammoeten dan???”  “IJsjes,  want iets anders te eten is daar niet!” Blijft leuk!
In ieder geval de archeologie weer eens op de agenda gezet

Ons geheim
Ondanks al onze expertise zijn wij er nog niet in geslaagd om iets meer te weten gekomen van het stukje glas wat gevonden is in de gracht van het kasteel van Eindhoven. We weten dat het een stuk van een drinkglas is, de bodem van de kelk. Wat we erg opvallend vinden is de enorme ingewikkelde manier van het aanbrengen van de witte glasdraadjes. Onze vraag is daarom niet alleen elk glas het is geweest, maar vooral de methode waarop dit is gemaakt. Voor het type glas is de groene stip aan de bovenzijde een  aanwijzing.

vrijdag 31 juli 2015

Spannende ontwikkelingen....


Bijna een jaar geleden was ik druk bezig met het inrichten van de allereerste ArcheoHotspot: met een ontwerper bedenken hoe de ideale werkplek er uit zou zien, veldonderzoek, tekeningen en uiteindelijke de concrete uitvoering, vervolgens zorgen dat de boel ook nog eens ‘ARBO-proof’ is, de stoelen en tafels uitzoeken, werkmateriaal bestellen, overleggen welk onderzoek er uit gewerkt zou kunnen worden, de eerste presentaties op bijvoorbeeld de UITmarkt, vrijwilligers werven, bedenken wat er in de vitrines zou komen, een logo, een huisstijl, een website en ga zo maar door.

In september gingen we proefdraaien en in december was de eerste ArcheoHotspot een feit. Alle vrijwilligers die vervolgens hard aan de slag gingen gaven me de motivatie om de volgende stappen te gaan zetten. In mei van dit jaar is de tweede ArcheoHotspot in ’s-Hertogenbosch open gegaan en de eerste themadag heeft daar al plaats gevonden. En vandaag ben ik druk in gesprek geweest met Ellen. Ellen draagt de zorg voor het ontwikkelen van dit project in Eindhoven en wat ben ik daar blij mee, zeg!

De ArcheoHotspot Eindhoven gaat in oktober open in het erfgoedhuis. Daar zijn al diverse vrijwilligers werkzaam en er gaan er zich ook een aantal inzetten als gastheer of gastvrouw op de ArcheoHotspot. Een ontzettend enthousiaste club mensen met een heleboel kennis. Die kennis wordt natuurlijk ook ondersteund door de gemeentelijk archeoloog, Nico Arts.

Ellen heeft alle punten in het plan goed bekeken, stelt de juiste vragen en is heerlijk proactief aan de slag! Ik heb echt helemaal zin in de opening en als ik meer weet over het programma, hou ik jullie zeker op de hoogte, spannend!

En dan kan ik nog verklappen dat ik ook druk met twee andere locaties bezig ben, meer in het oosten van het land. Ook daar zijn twee enthousiaste dames de eerste stappen aan het zetten om een ArcheoHotspot op te zetten, zoals ik dat een jaar geleden deed. Ik kan nog niet vertellen welke het zijn, maar ik kan al wel vertellen dat één van die locaties waarschijnlijk dit jaar nog in actie komt als ‘Pop Up ArcheoHotspot’(wauw….!) en de andere locatie kan ik waarschijnlijk al over een paar weken bekend maken. Ik zie het helemaal zitten en kan nauwelijks wachten: het netwerk wordt uitgerold.

donderdag 25 juni 2015

Poep van vroeger; voer voor archeologen.



Door Len Janssens, Gastvrouw ArcheoHotspot 's-Hertogenbosch

Vandaag, 24 juni, was er van alles te doen in Het Groot Tuighuis, ArcheoHotspot te ’s-Hertogenbosch. Een themamiddag onder het motto: “poep van vroeger”. Het had allemaal te maken met beerputten en wat daar zoal in te vinden is. 

Er stond buiten, achter het pand, een complete was- en zeefinstallatie met daarnaast een enorme bigbag, vol met beerputmateriaal. Stadsarcheoloog, Ronald van Genabeek, had het druk om het publiek uit te leggen wat er allemaal aan leuke vondsten uit de prut naar boven kwam. Aan het eind van de dag hield hij ook een leuke lezing over beerputten die in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch opgegraven zijn. 

En zelf had ik het de hele middag druk met het rondleiden van bezoekers in de centrale ruimte waar duizenden archeologische vondsten staan uitgestald in metershoge kasten. Daar valt uiteraard heel veel over te vertellen! 

Ik nam ze ook mee ons lab in, om ze te laten zien hoe aardewerkscherven worden gepuzzeld, gelijmd en gerestaureerd. Op maandag- en dinsdagochtend is dat mijn vaste stek waar ik, als vrijwilliger samen met enkele beregezellige collega’s, beerputresidu uitzoek.

 De bezoekers bleven binnendruppelen, dus ik heb me de hele middag bijkans de blaren op de tong gepraat. Het viel me op dat de bezoekers echt geïnteresseerd waren en veel vragen stelden. Heel veel enthousiaste reacties en ook mensen die aangaven zeker nog eens terug te zullen komen. Dat maakt mijn werk als rondleider/gastvrouw natuurlijk geweldig leuk, daar doe je het voor!
 
Wat mij betreft was deze eerste themamiddag in het kader van ArcheoHotspot zeker geslaagd. Voor herhaling vatbaar!

woensdag 17 juni 2015

'Poep van Vroeger' in de ArcheoHotspot 's-Hertogenbosch op 24 juni



Al bijna een maand open en nu toe aan het werken naar de eerste themadag op 24 juni: ‘Poep van Vroeger’. De vrijwilligers zijn wel toe aan wat leuke impulsmomenten en een leuke workshop. Ook de taakverdeling is nog wat vorm aan het krijgen, we praten over wanneer we de eerste ‘ArcheoHotspot on Air’ in ’s-Hertogenbosch tot stand kunnen laten komen en wat we graag op Facebook willen delen.

Bij de opening is een prijsvraag uitgeschreven. Op woensdag 24 juni wordt, naast allerlei activiteiten rondom ´Poep van vroeger´, bekend gemaakt wie de winnaar is. Ook wordt dan verteld wat het object is, waar het voor werd gebruikt, weer een stukje kennis om te delen, leuk! We gaan dan ook in samenwerking met de andere ArcheoHotspots iedere maand een ´vondst van de maand´ laten zien, dat kan een vondst zijn die we al in het depot hebben, een leuke vondst die die maand uit een opgraving is gekomen of natuurlijk een vondst die is meegebracht door een bezoeker van een ArcheoHotspot, dus schroom niet: kom vooral langs met dat ene object dat je ooit gevonden hebt of dat al eeuwen in de familie wordt doorgegeven maar waarvan je eigenlijk geen idee hebt wat het is.

In de komende week zijn de archeologen in ‘Het Groot Tuighuis’, de ArcheoHotspot van ’s-Hertogenbosch, druk bezig met de voorbereidingen: Ronald van Genabeek geeft om 16:00uur een lezing over Poep van vroeger, dus hij is nu alle voorbeelden bij elkaar aan het zoeken. Ronald is een bevlogen spreker, dus dat gaat zeker een boeiend verhaal worden! De hele middag is er een film te zien over de beerput die in het museumkwartier van ’s-Hertogenbosch is   u meer vertellen over het materiaal dat in de vitrines ligt en uit een 18e eeuwse beerput is gekomen. Misschien krijgt u wel één van deze objecten in handen!  Maar u komt natuurlijk niet alleen om de verhalen te horen, maar vooral ook om ze zelf te vinden! Help dus mee met het zeven (Pas op: dat is een nat klusje en trek dus vooral iets passends aan…) van het materiaal uit een beerput en onderzoek samen met de archeologen het gedroogde materiaal. Samen maken we het verhaal: we zien aan pitten en zaden wat mensen hebben gegeten, we bekijken de scherven uit de beerput om te zien wat er werd weggegooid en wat er werd gerepareerd en misschien vinden we nog iets wat per ongeluk de beerput in is gerold!
aangetroffen. Diverse vrijwilligers hebben al meegeholpen aan de uitwerking van die beerput en ze kunnen u, onze bezoeker, zeker meer vertellen over de bijzonderheden van deze oude ‘poepdoos’. Ook kunnen de gastheren en –vrouwen van de ArcheoHotspot

Kortom: de deuren staan van maandag tot en met donderdag van 10 tot 16 uur open, maar op 24 juni nog een klein stukje wijder en een stukje langer. De themadag duurt van 14 tot 17 uur en de gastheren en –vrouwen van de ArcheoHotspot kijken er naar uit u vrolijk te mogen begroeten.

zaterdag 23 mei 2015

Knallende opening ArcheoHotspots 's-Hertogenbosch!

Met een luide knal en een kleurenregen van confetti werd op 20 mei ArcheoHotspot ’s-Hertogenbosch geopend. Vanuit het Groot Tuighuis kijken we terug op een geslaagde middag!


 Na een welkomstwoord wordt het publiek al snel verrast door presentator Donald die met een grote zware kist de zaal binnenkomt. In de kist zitten verschillende vondsten van mensen uit het publiek die nu de gelegenheid krijgen om het bijzondere verhaal achter het voorwerp te horen.

Kist vol verhalen
Uit de kist komt als eerste een stenen voorwerp tevoorschijn dat gevonden is door een Bosch echtpaar in de kelder van hun huis. Na een korte bestudering weten archeoloog Ronald van Genabeek en bouwhistoricus Ronald Glaudemans te vertellen dat het hier om een Middeleeuwse vloertegel gaat.

Vervolgens komt een volgend object aan de orde dat werd gevonden door een voorbijganger bij de bouwplaats van Bolwerk Sint Jan in ‘s-Hertogenbosch. Een stuk bot met gaatjes dat afval blijkt te zijn van een rozenkransmaker uit de Middeleeuwen. Uit dit bot werden de kraaltjes geboord.

Het derde object is een wijnkan uit Duitsland met een beeltenis van Maria Magdalena. Een vrijwilliger deed deze vondst op een stortplaats. De archeoloog schat de wijnkan uit de periode 1550-1575.

Mystery object
Eén gevonden voorwerp uit de kist verdient bijzondere aandacht. Want ja, wat is het eigenlijk? De archeologen houden hun tanden stevig op elkaar. Vanuit het publiek weet niemand met het juiste antwoord te komen. Heb jij enig idee wat dit ‘mystery object’ is? Stuur dan je oplossing vóór 15 juni naar archeohotspot@s-hertogenbosch.nl<mailto:archeohotspot@s-hertogenbosch.nl>. Je maakt dan kans op een erfgoedpakket inclusief rondleiding door ’s-Hertogenbosch met een expert!

Knallend begin
Na het mystery object haalt Donald het laatste voorwerp uit de kist: een detonator. Het object wordt heel voorzichtig aan wethouder Huib van Olden overhandigd. Na een woord vooraf en een proost (“in ’s-Hertogenbosch doen we dat vóór het officiële moment”, zegt de wethouder) brengen de wethouder en de 10-jarige Ole Nieuweweme een kanon tot ontploffing waarna er een regen van confetti door de zaal ging.

Met dit knallende begin zijn onze deuren van ArcheoHotspot ’s-Hertogenbosch officieel geopend. Het Groot Tuighuis is te vinden aan de Bethaniestraat 4 en we zijn open van maandag tot en met donderdag, van 10.00 tot 16.00 uur. Je bent van harte welkom!